Tweede deel
Tweede deel
We schrijven het jaar 1200 voor Christus. De rijke Griekse families hebben de gewoonte hun banketten op te vrolijken door een aéde: half verteller, half musicus. De bekendste van deze troubadours was waarschijnlijk Homerus, een blinde man met een ongelooflijk geheugen, maar bovenal een begenadigd verteller die als geen ander zijn publiek voor zich kon winnen.
Een van zijn heldendichten die de tand des tijds heeft doorstaan is de Ilias: een epos doordrongen van de Griekse mythologie; een verhalenketting waarin helden, goden, koningen en het volkse gepeupel hun eigen rol opeisen. De Ilias vertelt over de onmogelijke liefde tussen twee minnaars, de strijd tussen twee volkeren en de zucht naar macht en rijkdom.
Wie het onnavolgbare tekentalent kent van René Follet (Steven Severijn, Ikar), zal het zich niet verbazen dat deze Brusselaar samen met scenarist Jacques Stoquart een uitstekende bewerking heeft neergezet van deze Griekse heldendicht. Het bewijs dat De Ilias na meer dan 3200 jaar nog steeds springlevend is.